Onsdagshoppning med tvärt avslut

På hoppträningen igår värmde vi upp med mycket övergångar, hästen skulle vara rak och kliva in under sig. Jobbade på volt från skritt till halt till skritt, från trav till halt till trav, från galopp till skritt till halt till galopp. Ja ni fattar, massor med olika övergångar.

 

(Blå övning) Sen travade vi bommar, fyra stycken låg med längre mellanrum och fyra stycken låg med riktigt kort mellanrum. Bra sätt att samla hästen.

 

(Svart övning) Sen värmde vi upp på räcket snett igenom och räcket på långsidan avslutade med att sakta av till skritt innan ridhusväggen. Hoppade de andra hindrena innan vi satte ihop dem till en liten bana.

 

Sista gången jag skulle hoppa banan och var mellan oxern på långsidan och räcket på långsidan släppte underlaget och vi gick omkull. På något sätt hann jag tänka ”Bort från hästen så jag inte får henen på mina ben”, jag hamnade på knä bredvid medans Christalle låg ner på sidan ungefär som hon var på väg att resa sig efter hon rullat.  Jag reste mig upp men Christalle låg, ridläraren ropar något men antar att det inte är till mig för jag känner ju att jag inte har ont någonstans, hon ropade ”Akta dig Bea”, utifall att Christalle skulle få panik och slänga sig upp. Jag hann tänka ”Vad har hänt med hästen som jag inte ser, varför reser hon sig inte”, hennes ben var på andra sidan. Jag gick runt henne men såg inget konstigt med bena. Stackars Christalle såg helt chockad ut ”Vad hände?”, kliade henne i ansiktet och på halsen en stund sen reste hon sig lugnt upp. Vi kollade igenom henne och sprang lite och allt såg bra ut, får se om hon är lite öm idag.

Blev en liten komprimerad bild, räcket stod inte iväg för travbommarna
och travbommarna var inte ivägen för räcket.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0