Vacker helg

Har kämpat med att komma in i semester läge. Roligt och skönt när man gör något direkt semestern börjar. Så i fredags packade vi in oss i bilen och begav oss norrut. Slut destinationen var stugan (10mil in från Skellefteå) där det vankades bröllop för min kusin Camilla och hennes Patrik. De vigdes nere vid Malån vid vår morfars hus och hade festen utomhus. De har nog varit snälla för väderguden hade inte kunna göra ett bättre väder. En vacker vigselceremoni, god mat, roliga lekar och fest långt in på natten.

I söndagskväll kom vi tillbaka till civilisationen, det är knappt att Telia har teckning ute i stugan. Igår var det också någon form av dagen efter känsla i kroppen (eller kanske semester lugnet som börjar infinna sig i kroppen). Jag och mamma motionerade bilen och besökte diverse krimskrams butiker. Fick med mig lite smått och gott. På en av bröllopsfestens lekar skulle man besvara frågan ”Köper du eller din sambo mest onödiga saker”, jag valde mig själv och Fredrik valde sig. Så enligt honom får jag handla lite till. Eller hur?!

På darriga ben

Då var stressen över, hoppas jag inte glömt något.

Trotts semester är det ingen vila ännu. Hem för en macka innan det var hoppträning för Jossan, tidigare har vi bara ridit bommar men tänkte hinna med att hoppa en gång innan hon flyttar. Självförtroendet sviktade emellan åt, undrar om jag höll på att svimma av nervositet eller om det var värmen som gjorde mig alldelens yr. Som tur är Jossan tuffare än vad jag är och hon tillåter mig inte att ge upp. Så jag och Christalle tog oss över 1 meter idag! Är sjukt stolt över oss då det som sagt var första gången vi hoppade och att jag inte kan minnas vilket år jag senast hoppade så högt. Hoppas att jag får tag på en hoppsadel under semestern, har utsett det till semesterns viktigaste uppgift.

Något inte hästrelaterat är att jag hittat en billigare version av en tavla jag för länge sen snubblade över ute i cyberrymden. Den modellen tillverkas i ett ljuddämpande tyg och kostade där efter. I Gallerix höstkollektion har den kommit in som en ”vanlig” tavla till ett bättre pris.

Gallerix version är 70x100 och kostar 799kr.

Den ljuddämpade versionen är 110x145 och kostar 3.999kr, den hittar ni här.

Nedräkning från två

Nu är det verkligen nedräkning till semestern. På fredag är bilens gps inställd på norr, närmare bestämt stugan utanför Norsjö, för på lördag gifter sig min kusin där! Sen ska jag spendera några av mina lediga dagar i Skellefteå, än så länge på obestämd tid (vi har inte riktigt planerat vad vi ska fylla vår semester med).

Så dagarna har och är fyllda med saker att hinna med innan semestern. Mycket som ska avslutas, åtgärdas och påbörjas på jobbet. Även stallet har en liten ”att göra” lista. Nu kan jag bocka av städning av båda boxarna (vi tömde allt från lilla stallet och spolade rent från tak till golv), mockat ur hagen (då är det drygt med en stor hage) och städat bland halmen/spånet (något som inte gjorts på 10år så det tog tid). Det är den här tiden på dygnet jag hinner sitta här med en macka i andra handen.

Men jag ska inte klaga. Som sagt snart semester och imorgon fylls kontot på. Och Fredrik var ut och handlade av Hemglassbilen när jag var i stallet. Vad mer kan man begära?

Snälla Tanten som följer med på egen hand.

Dagen avslutades med regn och åska

Då lediga dagar är fullt uppbokade blir det nattbloggning. Kunde inte sova denna morgon heller, klockan åtta steg jag upp och gick till stallet. Hämtade Christalle för att bege oss på en uteritt, men fick med mig Christalle i grimskaft och två Tanter som prejade sig ut genom grinden (Tiger och Maggie), som tur var Jossan i stallet och fångade Tiger medans Maggie följde med in lös. De hade minsann inte tänkt bli lämnade kvar i hagen när alla andra fått gå in!

Galopperade längs åkrarna med gräset smattrandes mot ridstövlarna, Icke springande bredvid och Christalle med spetsade öron, kände mig flera år yngre och kunde inte låta bli att le för mig själv.

Sen blev det hem för att duscha så jag kunde visa mig på Ikea bland människor. Mötte upp en kollega från en av Uppsala butikerna, åt lunch och strosade ett varv tillsammans. Väl hemma igen blev det stallmjukiskläder på och ner för att börja städa. Plockade undan allt i sadelkammaren så vi kan städa den, tömde Christalles box och skrubbade den med en borste (en väldigt sölig häst som stått där tidigare). Men nu är den rengjord och står för torkning, sen ska alla skyltar på plats. Imorgon ska Tigers box genomgå samma behandling.

Väl hemma igen behövde jag ytterligare en dusch innan jag fick skjuts in till stan för tjejkväll med god mat och vin. Det gamla tågstationshuset har de gjort om till en restaurang, är ni på besök i Uppsala rekommenderar jag ett besök där!

Nu ska vi sova, Fredrik jobbar imorgon men jag är ledig=stalldag.

Svettig dag som snabbt tog slut

Att jag steg upp tidigt på morgonen fick jag ”sota” för i eftermiddag, somnade i soffan och helt plötsligt är det kväll, typiskt.

Gick ner till stallet strax efter klockan åtta för att vara redo inför ridpasset för Jossan klockan nio. Som vanligt körde hon hårt med oss och det var otroligt givande, har några nya övningar att jobba vidare med. Men är rädd att jag kommer ha träningsverk imorgon.

Även hästen var svettig, inte många torra fläckar kvar på schabraket.

Under förmiddagen har jag och Fredrik varit ute och motionerat bilen. Hämtat ut Henriks studentpresent, köpt en matta till hallen från JYSK och varit förbi hästbutiken Sporren och köpt rengöring till Christalles sadel, gissa om de har mycket fina saker som jag blev sugen att köpa. Får unna oss något när lönen kommer.

Underbart ridpass

Då de lovat regn idag (vilket det varit större delen av dagen) hade jag planerat ett ridpass i manegen. Skrittade fram runt åkern tillsammans med Tiger och Jessica innan vi började jobba i manegen. Det här var ett sånt där härligt ridpass! Hon var väldigt lätt, bjöd på bra framåt och sökte sig neråt. Det gick hyfsats bra med vänster galoppfattning. Tränande även på att sitta ner i traven, vilket inte är världens lättaste på henne, men brukar försöka nått varv när jag rider i manegen i slutet av passet när hon är avslappnad. Fina stora tjejen ♥

Något Christalle älskar är när Fredrik är med i stallet. För då står han och kelar med henne, hon älskar att bli kliad i öronen. När Fredrik sträcker fram handen böjer hon ner huvudet så han kan klia öronen.

Catago grimman köpte jag på Gekås för 119kr, på Charlies hittade jag en likadan för 229kr, vilket jag tror jag betalade för Tigers grimma, hon har en likadan fast i brunt.

Första gången

Fredrik verkställde sin plan (som han länge hoppats på att få genomföra), vi har varit ute och seglat, utanför Öregrund. Jag blev nervös först när vi kom till hamnen, vi tog oss ur hamnen och när vi kom på mer öppet vatten hissade vi segel. Kändes läskigt i början när båten lutade mycket, men sen var det riktigt härligt att kryssa fram!

Hade sagt till Fredrik att jag minnsan inte åker båt utan en sån där flytväst med krage! För har man ingen krage kan man drunkna (var en pappa för några år sedan som drunknade men barnet överlevde för den hade väst med krage). Så han hade varit och köpt en flytväst åt mig. Lägg även märke till min fina nya pyjamas (onepice) som följde med hem från vår roadtrip till Ullared/Skövde, den kommer från Lager157 i Örebro.

Nu sitter vi hemma med en stor skål jordgubbar och vattenmelon och njuter av dagens äventyr.

Fredag den 13e

Vilket jäkla väder det varit idag! Ösregn, hagel, åska, blixtar och strömavbrott. Delar av gallerian blev strömlösa idag, bla ICA (lagom kul en fredag kväll). På måndag kommer en av tjejerna vi intervjuade in för att få en liten introduktion, hon har semester/uppsägningstid från sitt nuvarande jobb och kommer börja hos oss när jag är på semester. Känns riktigt bra! Den andra tjejen vi intervjuade kommer även hon börja i en JYSK butik.

Jag lyckades krossa en ljuslykta på jobbet och min kollega två blomkrukor. Då slog det oss att det är fredag den 13e idag. Men oturen verkar ha stannat vi de små missödena.

Vi kom iväg från jobbet strax efter kl fem, så jag har hunnit med en ridtur med Klumpeklossan. Fick faktiskt sol på oss. Nu har vi helg båda två, ska försöka ta oss tid att hitta på något roligt. Fredrik har en plan, får se om han får igenom den.

CV och KJF frågor

Imorgon blir det en liten annorlunda arbetsdag, har två arbetsintervjuer inbokade. En av mina anställda ska flytta med sin pojkvän till Norge för han har fått jobb där, blev väldigt plötsligt (han flyttar redan nästa vecka). Känns oerhört tråkigt då jag och resten av kollegorna trivs väldigt bra med henne. Fredrik har lyckats frigöra lite tid så vi båda två kan vara med på intervjuerna, vi samarbetar väldigt mycket mellan butikerna och lånar ut personal när det behövs, så det känns viktigt att vi båda trivs med den jag ska anställa, det är även en möjlighet att kunna ge så mycket timmar som möjligt till de i personalen som vill jobba mera.

Nå mer spännande har det inte hänt. Jobbet tar upp större delen av dagen. Börjar faktiskt längta lite till semestern när man ser alla andra som är inne i semesterlunken och njuter av tillvaron.

En ledig dag i behagligt tempo

Låg och vred mig ett tag innan jag tittade på klockan, förstod att klockan var tidigt, halv åtta. Även Fredrik var vaken så vi lyssnade på ljudbok (Stieg Larsson – Luftslottet som sprängdes). Jag somnade faktiskt om.

Nu är äntligen resväskan och shoppingen uppackad! Inte riktigt min stil att låta saker vara ouppackade så länge, men det har varit långa dagar sen vi kom hem. Stallgarderoben har fyllts på med lite nya kläder, ett par ridbyxor, fyra ridstövelstrumpor, tre linnen och fyra t-shirts, gäller att passa på när klädbutikerna rear.

Blev som sagt ridning för Jossan idag, galoppfattningarna gick mycket bättre och Christalle hade bra med energi. Tanten fick följa med som lugnande sällskap åt Preston och Lorelei, såg ut som de ville försvinna från jordens yta när vi red förbi ett litet ”skjul”. Tiger gick fram till ”skjulet” och undrade vad som kunde vara så läskigt. Skönt med en stabil häst.

Tiger fick stå kvar inne och vila efter ridturen, praktiskt med stallet nära.

Jag vill ha fler timmar på dygnet!

Det var en repris på jobbet idag, fast med lite fler kunder (med betoning på lite). Blev ingen ridning idag efter jobbet. Hade tänkt mig middag, packa upp resväskan och det vi shoppade på vår roadtrip. Men det åskade i Uppsala och Västerås var tydligen vattenfyllt, så det blev att fylla Christalles box. Hade tänkt slippa göra det för vi ska städa stallet om två veckor, onödigt att fylla och tömma allt efter någon enstaka dags användande. Men nu sover alla poisarna inne för natten. Bokat in en träning för Jossan på tisdag, längtar efter min lediga dag!

Blir nästan en film när mamma fotar.

Ibland känns det som att tiden står still

Denna dag har nästan rört sig baklänges, blir tokig av såhär sega dagar, försökt sysselsätta mig för fullt på jobbet för att få tiden att gå framåt utan att jag tittat på klockan var 10e minut.

När vi kom hem och klev ut bilen var det nästan som att gå ut i smör. Luften stod helt stilla, det var varmt och kvavt. Hade inte gjort något om man ridit ut ännu senare. Men jag och Christalle begav oss på en ridtur till grusgropen, för första gången själv. Trotts värmen var hon framåt och vi hade en väldigt mysig ridtur. Snart blir det sängen för att uppleva dagen igen imorgon.

En snabb semester

Nu sitter vi hemma i lugnet och försöker förstå vad som hänt och hur det helt plötsligt blev fredag.

I måndags kom som sagt mamma, pappa och lillebror Fredrik för en liten semestertripp söderut. Började tisdagsmorgonen med ridning, mamma följde snällt med och hade kameran i högsta hugg. Sen började bilresa ner till första anhalten, Skövde. Familjen Fredriksson bjöd som vanligt på en fantastisk middag, trerätters och fantastiskt sommarväder så kvällen tillbringade vi utomhus.

På tisdag ringde klockan väldigt tidigt för att vara en ledig dag, men för att hinna med dagens utflykt Ullared var det bara att kravla sig upp ur sängen. Vi kom fram tillslut, fast vi stundvis var fundersamma om vi ens var på väg åt rätt håll. Det var bara att lägga band på sig själv för att inte ryckas med i köp hysterin, fast en bra bit på vägen hann vi innan vi fick stopp på oss själva. Vi körde en annan väg hem och passerade då Jönköping, där gjorde vi ett stop på Charlies häst och hund. En jättefin hästbutik med ett mycket bra utbud! Efter tolv timmar var vi på plats i Skövde igen och fortsatte njuta av sommaren.

Idag var det vardag igen, jobbet och stallet direkt efter. Nu sitter vi här i soffan med ett glas vin, slitna men nöjda med tillvaron.

"Vad är det där för människa som det hela tiden knäpper om?"

Sista dagen på helgen

Hade tänkt ta med Fredrik till stallet för att ta kort på oss idag, men han var hemma klockan två i natt så han sov rätt tungt när jag gick dit på morgonen. Idag var det full fart framåt som gällde, hade med oss en draghäst (Monchie) som la tempot för oss andra. Dagen till ära red Jossan med hackamore så Monchie tycke det var super roligt att få galoppera i full fart längs ängarna, då menar jag verkligen full fart, då ser man att hon är hälften arab.

Sen var vi och handlade lite på JYSK, var i stort behov av att byta ut duken i köket och behövde lite gardintillbehör till draperiet i musikrummet. Sen har vi småpysslat på eftermiddagen hemma och ätit massor med jordgubbar. Känns nästan som jag haft semester, trotts att jag bara varit ledig i tre dagar.

Köket   Utomhus

De kostar 69,95kr/m och är 140cm breda.

Imorgon kväll den här tiden är mamma, pappa och Fredde här. Och på tisdag packar vi in oss i bilen och åker ner till Skövde för att hälsa på Fredriks familj. Men först ska mamma få följa med till stallet med kameran så det äntligen blir lite bilder här igen!