Hund tips

Som de flesta vet tog vi Ikke som 2-3 åring och det enda kommando hon kunde då var ”gå och kissa”, vilket i sig är ett underbart kommando när man är stressad och man behöver rasta henne snabbt (tex på våra bilresor). Ett kommando som vi tränat mycket nu när vi varit ute och ridit är ”långt bort” vilket innebär att hon ska helt enkelt gå långt bort från mig, tex när vi skrittar längs asfaltsvägen ska hon gå på skoterspåret på ängen bredvid mig, så sliper man oroa sig när det kommer en bil eller något annat. Tre andra kommandon som vi använder mycket vid ridturer är ”vänta”, ”på sidan” och ”tuut tuut”. ”Vänta” innebär att när det kommer mötande bilar ska hon gå på insidan av Tiger mot väggrenen. ”På sidan” är att hon ska hålla sig ute i väggrenen. ”Tuut tuut” är helt enkelt att hon ska flytta sig ur vägen tex när jag och Tiger travar och hon envisas med att hitta en fläck att lukta på mitt i vägen för oss. Vi har verkligen haft tur som fick en hund som man kan ha med sig på ridturer lös.


Efter ridturen blev det fram med putsakerna, sadeln och ett träns blev rengjort. Täckes lagning och de andra lädersakerna får vänta ett tag, vädret har bestämt sig för att bli lite kyligare igen. Fortsatte med putsandet hemma, har rengjort, smörjt och impregnerat mina två Vagabond stövlar och mina nya ankel skor från Vagabond som jag fick av min mamma. Känns som de gjutit av mina fötter när de designade skorna, alla Vagabond skor passar mig perfekt! Tänk om man kunde hitta ett jeansmärke som också passar perfekt.


Nu ska jag diska, städa och plocka undan lite innan jag förtjänar att spilla mer tid framför datorn, blir lätt att man fastnar lääänge. 

   
Ikke på våran ridtur

 


Kommentarer
Postat av: Ewe

Vilket perfekt ridväder! Mysigt :)

2010-02-17 @ 10:06:28
URL: http://evelinaburvall.blogg.se/
Postat av: Anonym

Många bra kommandon :)

2010-02-20 @ 21:45:47
URL: http://liivahliin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0