Inoljning av ek möbler

Jag har en ek byrå som Fredrik fick av sin familj i födelsedagspresent/julklapp hemma hos mig. Vi tyckte det var bättre att jag hade den än att den skulle stå outnyttjad i Skellefteå av honom, för han har så många garderober/förvarings möjligheter redan i sin lägenhet där.

Jag tycker om trämöbler, de ger en varmare känsla i hemmet och det är mer liv i dem än målade möbler. Men om man vill kunna njuta av sin möbel i flera år framöver måste man underhålla dem, inoljning 2-3 gånger per år är den normala rekommendationen. Har sett att byrån verkat torr så idag tog jag äntligen tag i saken. Jag har fått tips av en kollega att hon använde matolja/rapsolja/vegetabilisk olja när hon oljar in sina möbler. Så jag köpte mig en flaska och oljade in den. Det blev två varv olja med ett Scrubs avsnitt i mellan och avslutade med att torka bort den överflödiga oljan, nu ska den få "vila" i 12 timmar innan jag kan ställa upp mina saker igen. Den ser ut att må mycket bättre, är ingen höjdare om ens nya ekmöbler spricker.


Har dammsugit, diskat och snyggat till hemma. Passade på att ta med en av hundborstarna när jag och Icke gick till affären, tänkte slippa få in massor med ny päls direkt. Men borsten ville inte ta någonting! Har en stor borste som ser ut som en vanlig hårborste och en med kortare och tätare piggar, men ingen av dom vill ta åt sig den pälsen hon tappar nu. Vet inte vilken typ av borste som lämpar sig åt en schäfer, någon som haft erfarenheten av den typen hundpäls?


Kommentarer
Postat av: Ewe

Funkade den nya dammsugar grejen då?

2009-05-13 @ 23:16:23
Postat av: CS

Kan ju alltid googla på de :D

Du är så duktig...

2009-05-14 @ 00:21:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0