Pukeberg

Jag och Fredrik har länge dividerat fram och tillbaka om att komma överrens om finporslin att börja samla på, har inte på långa vägar varit överens. På Myrorna i Skellefteå hittade jag en uppsättning glastallrikar, väldigt annorlunda tyckte jag och är ju inne på det här med glasskålar m.m. Tog en bild och visade Fredrik som även han tyckte de var fina. Sagt och gjort, det var med spänning vi väntade till dagen efter och hoppades att de skulle finnas kvar. Det blev sex mattallrikar, sex djuptallrikar, sex assietter och ett uppläggningsfat för 500kr. Vi började Googla runt lite för att se vad vi köpt, hittade då en auktion på Tradera innehållande tre djuptallrikar och fyra assietter, den vann vi med högsta bud på 59kr för alla delar.

 

Tallrikarna kommer från glasbruket Pukeberg, "Pukeberg är ett av Sveriges äldsta och mest välbevarade glasbruk. Sedan 1871 har här tillverkats glas i olika former, från bruksglas, lampglas och bensinpumpsglas till vackert konstglas" de är specialdesignade av Uno Westerberg för Elektriska AB AEG. Alla delar är i väldigt fin skicka, många har ”Pukeberg Sweden” etiketten kvar och flera har även ”formgiven av Uno Westerberg för Elektriska AB AEG” kvar.

 

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej!
Jag har dessa tallrikar hemma och vill gärna komplettera. Assietter och tallrikar. Hör av er om ni vill sälja!
Mvh/Susanne

2013-07-06 @ 22:13:12
Postat av: ulla Nihtinen

Hej

Jag har två mattallrikar till salu.

Mvh Ulla

2013-10-25 @ 11:26:14
Postat av: SUsanne

Hej, ser att inlägget är gammalt. Jag har dessa tallrikar och vill gärna köpa/komplettera. Hör av dig om ni vill sälja! Med vänlig hälsning Susanne

2015-10-18 @ 12:36:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0